A weboldal cookie-kat használ. További információk.
  • ganoderma ganoderma-text KÍNÁBAN MÁR TÖBB EZER ÉVE
    RENDKÍVÜL HATÉKONY
    GYÓGYNÖVÉNYKÉNT TARTJÁK SZÁMON.
    OLYAN GYÓGYNÖVÉNY,
    MELYNEK NINCS MELLÉKHATÁSA
    MÉG HOSSZÚ TÁVÚ HASZNÁLAT UTÁN SEM.
    JAVÍTJA A SZERVEZET ÁLTALÁNOS
    ÁLLAPOTÁT, ÖNGYÓGYÍTÓ KÉPESSÉGÉT.
  • ganoderma ONE DRAGON MODELL A TERMELÉSTŐL AZ ÉRTÉKESÍTÉSIG
    A TELJES FOLYAMATOT
    A VÁLLALAT TARTJA KÉZBEN.
  • ganoderma VÁLTSD VALÓRA AZ
    ÁLMAIDAT A DXN-NEL!
    RAGASZKODJ
    AZ EGÉSZSÉGEDHEZ!
    LÉGY ANYAGILAG
    FÜGGETLEN!
    ÉLJ MAGASABB
    ÉLETSZÍNVONALON!
    VALÓSÍTSD MEG
    ÖNMAGAD!
CSATLAKOZZON
MOST!
2018 December
H K Sze Cs P Szo V

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

 

 

 

 

 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás

Keresztnév:

E-mail:

Termékismertető   Üzleti lehetőség

Írja be a képen látható feliratot!

captcha
Kérek egy újat!

Visszahívunk!

Ha úgy érzed, hogy inkább személyesen szeretnél erről az üzletről velem, vagy munkatársaimmal beszélni, add meg a
Nevedet:

 

Kérlek a telefonszámod mellett add meg az országod kódját (amennyiben nem Magyarországon élsz)!

telefonszámodat:

 

vagy Skype elérhetőségedet:

 

vagy e-mail címedet:

 

és írd be a képen látható feliratot!

captcha
Kérek egy újat!

 

szept

27

Tehetség, talentum, géniusz

2014.09.27 - szombat

Napjainkban, vagy inkább az elmúlt néhány évtizedben nagyon sokszor halljuk a tehetség, tehetséggondozás, tehetséges gyerek kifejezéseket. Azt azonban, hogy valójában kiket nevezünk, nevezhetünk tehetségeseknek, még tudományos körökben is vitatják. Különböző tehetségmodellek vannak, amelyeknek mindegyike elfogadott, de nincs általános érvényű elképzelés.



EinsteinHa én tehetséges lennék nagyon okos lennék / ...jó kézügyességem lenne / ...művész lennék / ... Ezt a mondatot sokféleképpen folytathatjuk, akár annyiféleképpen is, ahányan vagyunk. A többség számára a „tehetséges embernek lenni" kifejezés még ma is azt jelenti, hogy az illető átlagon fölüli képességekkel és személyiségjegyekkel megáldott művész, tudós, sportoló, valaki, olyan személy, aki rendkívüli teljesítményekre képes.

 

 

 

A tehetség fogalmának máig legnépszerűbb, jól érthető és tudományosan is elfogadott definícióját Renzulli, amerikai pszichológus alkotta meg: szerinte a tehetség az értelmi képesség (az intelligencia), a kreativitás (az eredetiség) és a feladat iránti elkötelezettség (szorgalom, kitartás) egybeesése. A tehetséges gyerekek azok, akik manifesztálják, vagy képesek kifejleszteni magukban ezt az integrációt, és alkalmazni  valamely, az emberiség számára potenciálisan értékes területen. És ha ez a szerencsés körülmény teljesítményre vezet, az a tehetség fényes bizonyítéka. Az alábbi ábra a Renzulli-Mönks-féle tehetségmodell (1977):

 

tehetség

 

Ez a másik, pedig Czeizel Endre 4x2+1 faktoros tehetségmodellje:

 

tehetség


Mindkét ábra azokat a körülményeket ábrázolja, amelyeknek döntő szerepe van a tehetség kibontakozásában. A körök a tehetség személyiségbeli feltételeit mutatják, a körülöttük lévő összetevők, pedig a befolyásoló környezeti feltételek. Czeizel Endre az általános értelmességnek és a társadalmi háttérnek is nagy jelentőséget tulajdonít, plusz magának a sorsnak is, mint előre lendítő vagy hátráltató tényezőnek.

 

„A tehetség az eredetiségből származik; ez pedig nem egyéb, mint a gondolkodás, látás, értelmezés és ítélés különleges módja."- vallja Guy de Maupassant is.

 

A hangsúly, tehát azon van, hogy a tehetség megnyilvánul-e egyáltalán valamilyen formában. Kap-e az egyén önmaga és/vagy a környezete által elég biztatást, s ezáltal önbizalmat, hogy felszínre hozhassa tudását, s kitartóan vállalja-e az érvényesüléshez vezető, sokszor rögös utat.

A tehetség sok emberben ott lapul. Meglátásom szerint az is tehetséges, aki tudja, hogy kell előcsalogatni és gondozni azt. Nem kell minimum Einsteinnek lenni egyik félnek sem. És nem feltétlenül jár ez valami újnak a felfedezésével, de előbbre visz az életben, többletet ad.

Az, hogy egy gyermek milyen téren bontakoztatja ki tehetségét, jórészt környezetfüggő és szerencse kérdése is. Fortuna kegyeibe fogadhatja a társadalom által jónak, illetve rossznak mondott oldalon is. Hisz lehet valakiből zseniálisan trükkös tolvaj, kézügyességgel megáldott csaló is. Tevékenységét elítéljük, de művészete előtt sok esetben fejet hajtunk. Ha az illető tegyük fel más korba, más családba, más környezetbe születik bele, akkor válhatott volna belőle akár bűvész, világhírű agyspecialista vagy híres festő is.

A tehetség-percepció új vonása, hogy olyan embereket is a tehetség-ígéretek csoportjába sorolunk, akik értelmesek, jók a személyiségvonásaik, de koherens teljesítményre nem vagy még nem képesek. Ők a műfaj nélküli tehetségek, akik a vágyott művet sohasem hozzák létre, de részképességeikben azért kiválóak. Tehetséges, de többnyire kisiklott sorsú emberek: fantaszták, bolondosok, próféták, társasági csevegők, kocsmai szónokok és más furcsa szerzetek tartoznak ide.

A modern tehetséggondozás optimális környezete a jó család és a jó tömegnevelés intézményei: az óvodák, az iskolák, az egyetemek, az első munkahelyek. Ez a felsorolás azt is sugallja, hogy bár a tehetségnevelés elsőként pedagógiai és pszichológiai feladat, mégis egyre fokozódóan társadalmi feladattá válik.

A közvélemény ma még meggyőződéssel állítja, hogy az igazi tehetség, függetlenül a körülményektől, úgyis „magától" kibontakozik. Ezt megerősíti sok élettörténet, amelyekben a „főszereplő" tehetség sok akadályt legyőzve, végül is kivívja a társadalom elismerését, és sikerrel kamatoztatja képességeit. Ha azonban belegondolunk abba, hogy hány híres művészünk, tudósunk van, akiknek munkásságát csak a haláluk után ismerte el a világ, akkor joggal mondhatjuk, hogy oda kellene figyelnünk a különleges képességű gyerekekre. Hogy a kivételes tehetségígéretek ne vesszenek el, az mindannyiunk felelőssége.

 

tehetséges gyerek


 Természetesen lényeges lehet, hogy minél fiatalabb korban felfedezzük, ha gyermekeink valamiben ügyesebbek és terelgetni kezdjük abba az irányba. De nem szabad, hogy ez váljon az életcélunkká. Nagyon fontos, ha nem a legfontosabb, hogy a gyermeket az életkorának megfelelően, gyermekként, és ne teljesítő gépként kezeljük. A „fejlesztés" motorja az ő kíváncsisága, megismerésvágya legyen, ne az, hogy mindenáron leelőzze a kortársait. Az erőltetett fejlesztéssel létrehozott különbségek később eltűnnek, de a "korai fejlesztés" lélektani sérülései megmaradnak. Elrettenve hallom a híradásokban, olvasom újságok hasábjain a Nyugaton, és főleg az USA-ban ma már divattá vált őrületet, ahol egyes szülőknek az az életcélja, hogy gyermekeikből már egész pici korukban Baby Einsteineket, szépségkirálynőket és egyéb emberkreálmányokat faragjanak, ezzel valósítva meg sok esetben saját be nem teljesült vágyukat vagy azt az igényüket, hogy középpontba kerüljenek, felfigyeljenek rájuk. Mindeközben elsiklanak a tény fölött, hogy gyermeküktől egy igen fontos életszakaszt, a gyermekkort vették el. Az ilyen fanatikus szülők tevékenységének csak fantáziájuk, na meg pénztárcájuk vet határt. Sajnos az elüzletiesedés még a legártatlanabbakat sem kíméli. Pedig jó lenne, ha ez nem csak pénz kérdése lenne. Szeretnék bízni abban, hogy a tehetség nem árucikk.

 

tehetséges gyerek


Tetszettek az előbbi gondolatok? Akkor olvasd el az irigységről szóló bejegyzésemet is!


A tartalomjegyzékből, pedig a többi írásomat is eléred.


Tehetségesnek érzed magad az online világban? Kreatív vagy, unod a napi monotonitást? Épp ilyen munkatársakat keresek. Keress elérhetőségeimen!


Fabriczius Éva

+36 30 205-4677

fabricziuseva.dxn@gmail.com

 

 

Rajz: V. Molnár Júlia, művésztanár

DXN Facebook Share Megosztás Facebook-on